تربیت اخلاقی از جمله نیازهای جوامع بشری در طول تاریخ بوده است؛ از این رو یکی از موضوعاتی است که متفکران بزرگ درباره آن اندیشیدهاند و حاصل این تکاپوی فکری، رویکردها و شیوههای گوناگون است؛ در سطح مواجهه فلسفی با موضوع تربیت اخلاقی، درگیریهای فکری و نظری بسیار شدید است تا جایی که طیف وسیعی از دیدگاهها را از تردید در امکان و ضرورت تحقق تربیت اخلاقی تا باور به امکان و ضرورت تربیت اخلاقی در بر میگیرد.
در عصر حاضر توجه عمیق و اساسی به اخلاق و تربیت اخلاقی صورت گرفته و در سطح نظریه پردازی تربیتی، تلاش اندیشمندان برای نظریه پردازی و تبیین راهکارهای عملی برای تربیتِ انسانِ متخلق به ارزشهای اخلاقی یا فاعل اخلاقی بوده که به تولید نظریهها و رویکردهای مختلفی منجر شده است. برخی از مهمترین رویکردهای تربیتِ اخلاقی که در مجامع علمی مطرح شده است عبارتند از: رویکرد منش، رویکرد بحث بر روی معماهای اخلاقی مبتنی بر نظریه رشدی - شناختی، رویکرد شفافسازی ارزشها، رویکرد مراقبت، رویکرد تحلیل ارزشها.
تربیت اخلاقی، بخشی مهمی از علم اخلاق را تشکیل میدهد و چون مباحث آن عمدتاً ناظر به راهکارهای عملی و ارائه توصیههایی در باب عمل است، گاهی از این بخش با نام اخلاق عملی یاد میشود. در مقابل به آن بخش از مباحث اخلاقی که به توصیف خوبیها و بدیها می پردازد، اخلاق نظری میگویند. اخلاق صرفاً یک برنامه درسی نیست که دانشآموزان مطالعه کنند و نمرهای بگیرند و یا توصیفی نمایند و سپس همه را به فراموشی سپرده بدون آنکه در زندگی از آن بهرهای ببرند.
دنیای امروز، اگر چه سرشار از پیشرفت است اما بیش از هر زمان دیگر محتاج معنویت و اخلاق است. همین طور مدارس آن، اگرچه خلاقند اما در مواجهه با کمبود اخلاقند. برای همین است که دنیای حاضر، در آینده به مدارس اخلاق محور، نیاز جدی دارد. ما امروز نیاز جدی به بازخوانی و باز تنظیم وظایف و کیفیت تربیتِ والدین در زمینه تربیتِ اخلاقی کودکان، نقشِ مدرسه در تربیت ِاخلاقی کودکان، توجه به ویژگیهای فردی و اجتماعی کودکان، نقشهای متعدد معلم و مربی در تربیتِ اخلاقی کودکان، نقش متون، محیط آموزشی و جوانب آن داریم.
توجه به اهداف اخلاق در تعلیم و تربیت، از مهم ترین توصیهها و دغدغههای آموزش و پرورش در جهان است. تردیدی نیست که آموزش و پرورش زمینه ساز رشد فکری، اخلاقی، فرهنگی و تربیتی انسانهای یک جامعه پویای دارای دغدغه تربیت نسل مفید است. لذا در این میان نباید از تاثیر مدرسه اخلاقی بر تربیتِ اخلاقی دانش آموزان غافل شد. برخی از مؤلفههای مدرسه اخلاقی عبارتند از: پاسخگویی، آراستگی، قانون پذیری، پیش بینی پذیری و ممیزی اخلاقی تصمیم ها، اقدامات و فرایندها بر روی تربیتِ اخلاقی دانش آموزان که تاثیر مثبت و معناداری دارد.
عوامل مؤثر بر شور و نشاط دانش آموزان
اخلاقی ,اخلاق ,تربیت ,رویکرد ,تربیتِ ,کودکان، ,تربیتِ اخلاقی ,تربیت اخلاقی ,شده است ,برخی از ,که به ,تربیتِ اخلاقی کودکان،
درباره این سایت